VALER SIMION COSMA
Povestea cu Telciu a început în 2012, cînd am organizat o conferință internațională acolo. Au urmat alte cinci ediții, sub titulatura Telciu Summer Conferences/Conferințele de vară de la Telciu. Începînd cu ediția de anul trecut, mi s-a alăturat în organizare Manuela Boatcă, de la Universitatea din Freiburg, Germania. Implicarea dumneaei a determinat și virarea înspre gîndirea și practica decoloniale. În contextul ăsta mi-a trăznit să organizez și o școală de vară. Mai precis, la ediția de anul trecut a conferințelor a venit ceva lume să asiste la conferințe și să participe la discuții, majoritatea fiind foarte încîntați de cele petrecute la Telciu. Așa că am avut o discuție preliminară cu Ovidiu Țichindeleanu, Manuela Boatcă și Matei Costinescu. Ce a urmat s-a putut vedea în vară.
După ce n-am pupat bani de la AFCN, ne-am repliat pe bugetul primit de la Primăria comunei Telciu și de la Biblioteca Județeană Bistrița-Năsăud. La prima ediție am avut în jur de 50 de participanți, majoritatea pe întreaga durată, alții doar pentru cîteva zile. Au fost zece cursuri pe teme legate de lumea țărănească, globalitatea muncii, arta în postsocialism, inventarea tradițiilor etc. susținute de Madina Tlostanova (Suedia), Manuela Boatcă (Germania), Ovidiu Țichindeleanu (Moldova), Vintilă Mihăilescu, Călin Goina, Aurelian Giugăl, David Schwartz și Matei Costinescu din România. Au fost și sesiuni de prezentări de proiecte din partea cursanților prezenți, precum și interminabile discuții, atît în cadru formal, în cadrul cursurilor, cît și după, la terasele din sat. Au fost și trei seri cu proiecții de filme artistice și documentare (Crulic. Drumul spre dincolo; Aferim și Aici, adică acolo), în aer liber, urmate de discuții cu localnicii prezenți. Vasile Ernu și-a lansat Sectanții la biblioteca Liceului Tehnologic din localitate, iar în fosta discotecă a Barului Hovrea „s-a dat teatru politic” – Sub Pământ. Valea Jiului în tranziție, în regia lui David Schwartz. Au mai fost drumeții exploratorii prin sat și prin Munții Țibleșului, însoțite de mese prin gosopodăriile localnicilor. În tot acest timp, elevii gimnaziului din localitate au avut parte de un atelier de teatru Forum susținut de Claudiu Lorand Maxim și Ani Mărincean de la Asociația Reciproca din Cluj. Despre programul conferinței din vara aceasta găsiți pe pagina Centrului pentru Studierea Modernității și a Lumii Rurale.
Prin școala asta de vară cred că se creează, în primul rând, o punte între sat și oraș, între mediul academic și lumea satului contemporan. Și Telciu evidențiază din plin ceea ce s-a petrecut cu satul autohton în postsocialism: migrație, împuținarea locurilor de muncă etc. Una dintre coordonatele esențiale ale acestui proiect este contactul cu localnicii – pe cît posibil – și trăitul (chiar dacă pentru o perioadă foarte scurtă) în comunitatea gazdă. Proiecțiile de filme, spectacolul de teatru, atelierul de teatru au fost gîndite în așa fel încît să faciliteze întîlnirea dintre localnici și cursanți, dintre elevii din localitate și o lume la care ei nu au acces în restul anului. Un alt aspect care, consider eu, particularizează acest proiect, îl reprezintă partea financiară. În contextul domniei austerității și al lipsurilor de care se lovesc majoritatea studenților, această școală de vară este croită în așa fel încît să fie accesibilă cît mai multora. E plină Europa de școli de vară, inclusiv școli de vară decoloniale, cu taxe de înscriere prohibitive, încît mă întreb dacă nu cumva astfel de preocupări intelectual-academice ajung să fie capriciul unei minorități înstărite sau a „genialilor” care au parte de ceva burse sau granturi. De aceea cred că e important ca un astfel de proiect, mai ales că se revendică de la gîndirea decolonială, să fie accesibil și să scoată mediul universitar din izolare. Fără a cădea în reverie pășunist-sămănătoristă, consider că una dintre fracturile care traversează societatea românească este cea dintre mediul rural și mediul urban intelectualizat. La o scară mai mare, cred că o bună parte din lumea care se învîrte prin universități și institute de cercetare a ajuns prizoniera propriului univers și limbaj. O astfel de ieșire poate produce o breșă. Cel puțin temporară.
Dincolo de feedbackul primit de la participanți – pozitiv în cea mai mare parte, cel mai tare mă bucur să constat că acest proiect a fost asumat de o bună parte din telceni, fiind perceput ca un eveniment al lor și dorind să se implice tot mai mult. Dacă la prima ediție a fost nevoie de eforturi pentru a convinge localnicii să cazeze cursanți sau invitați, pentru ediția viitoare multă lume și-a anunțat disponibilitatea să ajute cu cazarea și să organizeze mese în gospodăriile proprii.
Așa cum se prezintă acum, ediția din acest an va cuprinde:
– 12 cursuri și workshopuri în limbile română și engleză susținute de: Julia Roth (Bielefeld University, Germania), Anne Tittor (Friedrich Schiller University of Jena, Germania), Madina Tlostanova (Linkoping University, Suedia), Manuela Boatca (Albert-Ludwigs-Universität, Freiburg, Germania), Zoltán Rostás (Universitatea București, România), Vasile Ionescu (Institutul pentru diversitate media, Iași, România), Ovidiu Țichindeleanu (IDEA art and society, România), Veda Popovici (Gazeta de Artă Politică, România), Vitalie Sprinceana (Platzforma, Chișinău, Moldova), David Schwartz (Macaz-Teatru, Bar Coop., România), Bogdan Iancu și Monica Stroe (SNSPA, București, România), Emanuel Copilaș (Universitatea de Vest, Timișoara, România)
– două spectacole de teatru: Între Granițe (2016, regia David Schwartz și Ioana Florea; cu Katia Pascarii și Alice Monica Marinescu) și Provizoriu (2015, regia Raul Coldea și Petro Ionescu; cu Oana Mardare, Doru Mihai Taloș, Cătălin Filip, )
– cinci seri de proiecții de filme documentare și artistice (4 în Telciu și una la Bichigiu) cu ajutorul Cinemobilului: Morgen (2012, regia Marian Crișan), Merci Patron! (2015, F. Ruffin), Disco is dead (2016) și End of Summer (2015) de Alina Manolache, Sunt un doctor rom (2016, regia Anelise Selan) și o seară dedicată protestelor din ultimii 5 ani, văzute prin obiectivul lui Vlad Petri.
– patru ateliere pentru copiii și tinerii din sat (și din localitățile învecinate): atelier de teatru „Ghid Imaginar al Telciului” pentru elevi (10-14 ani), coordonat de Claudiu Lorand Maxim și Silvana Rapeanu; atelier de teatru dedicat tinerilor (14-25 ani) „Trei Zile de Poveste la Telciu”, coordonat de Gianina Cărbunariu; un atelier de introducere în film documentar, coordonat de Vlad Petri; și un atelier de desen narativ și modelaj în lut, coordonat de Maria Brudasca și Tiberiu Bleoanca.
– lansare număr special din Gazeta de Artă Politică
– prezentări de proiecte ale cursanților înscriși.
Pentru mai multe detalii și informații, accesați pagina de Facebook a școlii de vară: Telciu Summer School / Școala de vară de la Telciu.
ÎNSCRIEREA SE POATE FACE AICI: http://centrulpentrustudiereamodernitatiisialumiirurale.ro/?page_id=91&lang=en