Bun de prăvălie culturală

ALINA GIOROCEANU predă limba română contemporană și alte discipline de profil, în calitate de lector la Departamentul de limbă și literatură română din cadrul Facultății de Litere a Universității din Craiova. Preocuparea științifică pentru terminologia greco-latină a condus la obținerea titlului de doctor în filologie, în 2005. Din 2013, înscrisă pe orbita lui Themis, interpretează și aplică legea, inițial, la Judecătoria Băilești, ulterior, la Judecătoria Filiași, Dolj.   În cursul de bază al dreptului civil înveți așa: în sens juridic, bunul echivalează cu un element apropriabil, respectiv cu un oarece lucru care poate face obiectul unei aproprieri (individuale sau colective), …

Noua artă de a face cărți

                ULISES CARRIÓN   Traducere și comentarii: YIGRU ZELTIL              CE ESTE O CARTE   O carte este o secvență de spații. Fiecare dintre aceste spații este perceput într-un moment diferit: o carte este și o secvență de momente. O carte nu este o trusă de cuvinte, un sac de cuvinte sau un suport pentru cuvinte. Un scriitor, contrar opiniei larg răspândite, nu scrie cărți. Un scriitor scrie texte. Faptul că un text este conținut într-o carte derivă numai din dimensiunile unui asemenea texte; sau, în cazul unei …

T-girl

IULIANA LUNGU scrie despre identitate, despre feminitate și acceptarea/ rediscutarea genului; poemele ei sînt un ritual de purificare și eliberare de prejudecăți, șabloane, un ritual aparte care privește sinele și adevărul. Poemele ei vorbesc despre cutumele, tiparele care ne-au fost impuse de societate, despre rușine, vinovăție, cenzură, dar mai ales despre vina și rușinea de a fi tu însăți, de a fi femeie. Iuliana asumă partea feminină și bine face! destructurînd limbajul, adevărul devine violent și violență. Poemele ei refac o hartă a condiției femeii, o hartă istorică și mitică, care dezvăluie dintre bandaje și triumful. (Medeea Iancu) azi am …

Selecting a reader

TED KOOSER s-a născut în Amos, Iowa pe 25 aprilie 1939. Este autorul a unsprezece volume de poezie, printre care Splitting an Order (Canyon Press, 2014), iar pentru Delights and Shadows (Canyon Press, 2004) i-a fost decernat premiul Pulitzer în 2005. Este recunoscut pentru versul său sincer, accesibil, care sărbătorește cotidianul și capturează un mod de viață pe cale de dispariție. A servit ca Poet Laureat al Statelor Unite în anul 2004, iar în prezent predă engleza ca profesor vizitator la University of Nebraska-Lincoln. Traducere din engleză: Daniela Hendea   Selectând o cititoare   În primul rând, aș face-o frumoasă, și îndreptându-se cu …

Nu apărare, ci asumare

XENIA NEGREA predă scriitura media la Jurnalism (Universitatea din Craiova). Este interesată de tehnici de credibilizare a discursului și de versantul emoțional al scriiturii publice. Oscar, femeile şi cetăţeanul planetar Premiile Oscar 2018. Jucând în chip logic (să nu zic perfect) rolul bufonului regal, gazda premiilor Oscar 2018, Jimmy Kimmel, a avut o reacţie antologică, după discursul câştigătoarei pentru cel mai bun rol feminin. Frances McDormand a atins toate bornele discursului de acceptare, inclusiv preluarea unor problematici cu un prag social foarte scăzut. Actriţa şi-a încheiat discursul ex abrupto, prin două cuvinte: Inclusion Rider. Frances McDorman nu a făcut concurenţă cauzei pe …

Pot să cumpăr 1 pachet de biscuiți cu 1 poem?

SIMONA NASTAC a studiat Istoria și Teoria Artei la București și are un Master în Creative Curating la Goldsmiths College, Londra. A curatoriat expoziții de artă contemporană și evenimente de poezie experimentală la Londra, New York, Seul, Praga, Sankt Petersburg, Cluj, Craiova și București. Între 2006 – 2013 a coordonat programele de arte vizuale, rezidență creativă, literatură, arhitectură și design la ICR Londra. Este interesată de practici poetice și estetice critice, hibride, colaborative și transgresive. În 2017 a câștigat premiul de debut în poezie „Alexandru Mușina – Regele dimineții” și a publicat primul său volum Culoarea deprimantă a mierii la editura Tracus Arte din București.    …

Ce ar spune un centurist sudist despre marketing-ul literar

YIGRU ZELTIL (n. 1992) a publicat poezie, proză, critică, eseuri în Tomis, Poesis Internațional, Arta, Echinox, Timpul, Zona Literară etc., colaborează la Traducerile de sâmbată și este editor la Fabrica de Literatură. A scos două volume oficiale de poezie și o bibliografie a literaturii conceptuale. Lucrează la „institutul /rupere de rând/”   Dacă Paris-ul are (avea?) rive gauche, „malul stâng” al Senei, populat de intelectuali (evident, preponderent stângiști) care nu prea voiau să-și facă reclamă (de altfel, mai multe dintre editurile franceze au o tradiție a copertelor „nude”, neilustrate sau minimal ilustrate, a colecțiilor cu înfățișare uniformă, hârtia, în schimb, făcându-le …

Cultura împachetată

Vă invităm să discutăm, la Tejghea, despre marketing-ul cultural. Ne propunem să vorbim despre cum se vinde produsul artistic, ce termeni se utilizează în relația dintre artiști și public/cititori, cum sunt seduse persoanele care consumă cultură, ce strategii se folosesc în această sferă, cum se negociază actul creativ, plusurile și minusurile într-o lume culturală în plină globalizare. Imaginați-vă-n loja unei săli de teatru, după ce s-au stins luminile. Conul reflectorului țintește în centrul cortinei, în timp ce foșnetul de pe scaune încetează. Cum și de ce ați ajuns acolo? Ce v-a atras la titlu piesei, la imaginile și grafica de …

Valer Simion Cosma: Am urmărit din start să abordăm teme și problematici relevante pentru comunitate și pentru lumea rurală

Adina Mocanu: Dragă Valer, mă tot gândeam de ceva vreme să stăm de taină despre ce se întâmplă la Telciu. Pentru că deja putem să vorbim de un “fenomen” (așa, în termeni moderni) la Telciu. Hai, spune-ne, cum a început această, să-i spunem, mișcare? Ce se întâmplă la Telciu? De ce tocmai acest loc? Valer Simion Cosma: S-o luăm băbește, cum ar zice mama Sîie. Totul a început în 2012, cu o conferință la care au participat o mînă de oameni, inclusiv cineva din străinătate. Nu am avut ceva foarte clar în minte și conferința a apărut cumva din intersectarea …

Actul III

IULIANA LUNGU scrie despre identitate, despre feminitate și acceptarea/ rediscutarea genului; poemele ei sînt un ritual de purificare și eliberare de prejudecăți, șabloane, un ritual aparte care privește sinele și adevărul. Poemele ei vorbesc despre cutumele, tiparele care ne-au fost impuse de societate, despre rușine, vinovăție, cenzură, dar mai ales despre vina și rușinea de a fi tu însăți, de a fi femeie. Iuliana asumă partea feminină și bine face! destructurînd limbajul, adevărul devine violent și violență. Poemele ei refac o hartă a condiției femeii, o hartă istorică și mitică, care dezvăluie dintre bandaje și triumful. (Medeea Iancu)   [Decorul …